Skip to content
logo mensa
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Aktualności
    • Wydarzenia
    • Artykuły
  • O nas
    • O nas (Czym jest Mensa)
    • Historia
    • Mensa na świecie
    • Statut
    • Władze Stowarzyszenia
    • SIG – Grupy Specjalnych Zainteresowań
    • GR – Grupy Regionalne
    • FAQ
  • Dołącz do nas
    • Sesje testowe
    • Harmonogram sesji testowych
    • Informacje o wynikach
    • Badania indywidualne
    • Osoby badające
    • Regulaminy i oświadczenia
  • Członkostwo
    • Członkostwo
    • Opłaty członkowskie
    • Korzyści z członkostwa
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Informacje dla prasy
    • Współpraca
  • 11
  • lip

Mity nt. inteligencji

Chuderlawe dziecko w okularach, które cytuje encyklopedię i wykonuje w pamięci gigantyczne obliczenia. Mały geniusz ogrywający dorosłych w szachy. Niedostosowany społecznie uczeń, który woli czytać niż grać w piłkę. Te stereotypy powielane są w mediach od lat. Jak każdy stereotyp, są krzywdzące i nie odpowiadają rzeczywistości. Co powszechnie uważa się na temat inteligentnych dzieci, a nie jest prawdą? Oto kilka takich błędnych przekonań.

    • zdolne dzieci są niskie, chude, noszą okulary i nie znoszą sportu

Stereotyp głosi, że inteligentne dziecko spędza czas głównie na czytaniu i unika aktywności, w związku z czym jest nierozwinięte fizycznie. Wbrew temu, zdolne dzieci lubią sport i nieraz odnoszą na tym polu ogromne sukcesy. Nie stwierdzono także, aby osoby o wysokim IQ odstawały budową ciała od innych.

    • zdolne dzieci były zmuszane przez rodziców do uczenia się

Inteligencja jest w przeważającej mierze uwarunkowana genetycznie, w związku z czym niemożliwe jest, aby zmuszanie do uczenia mogło przynieść takie efekty, jak wychowanie geniusza. W istocie dowiedziono odwrotnej zależności – dzieci zmuszane do uczenia się są niechętne wobec nauki, dostają gorsze oceny i nie radzą sobie z wymaganiami szkolnymi, podczas gdy dzieci, w których rozwój nie ingerowano, z chęcią i sukcesem pielęgnują swój naturalny dar. Zmuszanie do nauki i wykazywania się zdolnościami ponad wrodzone możliwości rodzi tylko stres i unieszczęśliwia dzieci.

    • zdolności dzieci to zasługa wykształconych rodziców

O ile dostrzeżono związek między wykształceniem rodziców a poziomem inteligencji, o tyle zwrócono uwagę, że wynika to głównie z faktu, że wykształceni rodzice często sami są inteligentnymi ludźmi, więc posiadanie przez nich inteligentnych dzieci jest związane z predyspozycjami genetycznymi. Osoby wykształcone również częściej zapewniają dzieciom korzystne środowisko do rozwoju, ale jest to przede wszystkim rozwijanie naturalnego potencjału, a nie „hodowanie geniusza”. Wykształcenie nie jest jednoznacznie związane z inteligencją i również osoby niewykształcone mają wybitnie zdolne dzieci, a nieraz same są bardzo inteligentne.

    • zdolne dzieci w przyszłości są niezaradne życiowo

Często spotyka się pogląd, że osoby inteligentne są niezaradne życiowo. Takie opinie mogą mieć podłoże w obserwacji, że inteligentne osoby zachowują się niekonwencjonalnie i nie korzystają z gotowych rozwiązań na życie. Można odnieść wrażenie, że dziwaczne zachowania utrudniają funkcjonowanie, jednakże osoby inteligentne odnoszą częściej sukcesy, i to na wszystkich polach życia. Zostają nie tylko wybitnymi naukowcami, ale też cenionymi specjalistami, a także rzadziej się rozwodzą. Dzieje się tak właśnie dlatego, że nie postępują w szablonowy sposób – potrafią się dostosować do zmiennych warunków, szybciej uczą się na błędach i nie ulegają presji otoczenia, aby postępować tak jak wszyscy.

    • zdolne dzieci są dobre we wszystkim

Rówieśnicy, a nieraz także nauczyciele, spodziewają się, że zdolne dziecko jest w stanie rozwiązać najbardziej skomplikowane problemy. Oczekuje się, że inteligentne osoby, niczym postacie z ekranu, dysponują ogromnymi zasobami wiedzy i pomysłów. Prawdą jest, że dzięki inteligencji można uczyć się szybciej i przyjąć więcej wiedzy, ale każdy ma swoje mocniejsze i słabsze strony. Jeden zdolny uczeń wykaże się w matematyce, inny będzie wrażliwym poetą, a jeszcze inny – zapalonym sportowcem. Inteligencja jest tylko narzędziem, ale jego wykorzystanie zależy od każdego z osobna. A – co najważniejsze – nic nie zastąpi ciężkiej i rzetelnej pracy nad zdobywaniem wiedzy.

Warto pamiętać o nieprawdziwości tych mitów, ponieważ ich rozpowszechnianie rodzi frustracje i niezrozumienie po obu stronach.

Nawigacja wpisu

Previous: Ratunku! Mam zdolne dziecko!
Next: Zdolny, ale leniwy

Ostatnie wpisy

  • Nowy Zarząd Mensy Polskiej 2022-2024
  • Sesja testowa w Bydgoszczy 22.05.2022
  • Sesja testowa w Katowicach 15.05.2022
  • Sesja testowa w Szczecinie 23.04.2022
  • Sesja testowa we Wrocławiu 27.03.2022

Archiwa

  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • luty 2020
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • kwiecień 2016
  • luty 2016
  • lipiec 2015
  • czerwiec 2015
  • maj 2015
  • kwiecień 2015
  • marzec 2015
  • luty 2015
  • styczeń 2015
  • grudzień 2014
  • listopad 2014
  • wrzesień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • maj 2014
  • kwiecień 2014
  • marzec 2014
  • luty 2014
  • styczeń 2014
  • grudzień 2013
  • listopad 2013
  • październik 2013
  • czerwiec 2013
  • kwiecień 2013
  • marzec 2013
  • luty 2013
  • styczeń 2013

Mensa jest międzynarodowym stowarzyszeniem zrzeszającym osoby o ilorazie inteligencji (IQ) kwalifikującym do górnych dwóch procent populacji.

Aktualnosci
Sesja testowa w Bydgoszczy 22.05.2022
Sesja testowa w Katowicach 15.05.2022
Sesja testowa w Szczecinie 23.04.2022
Sesja testowa we Wrocławiu 27.03.2022
Przydatne linki
  • Dołącz do nas
  • Testy
  • Regulamin i oświadczenia
  • Współpraca
  • Polityka prywatności
Kontakt
  • info@mensa.org.pl
  • Mensa Polska
    skr. poczt. 432
    00-950 Warszawa 1
  • + 48 726 367 275

Zapisz się na newsletter

Copyright © 2022 Mensa Polska. All Rights Reserved.

  • created by AIKELO
  • |