Skip to content
logo mensa
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Aktualności
    • Wydarzenia
    • Artykuły
  • O nas
    • O nas (Czym jest Mensa)
    • Historia
    • Mensa na świecie
    • Statut
    • Władze Stowarzyszenia
    • SIG – Grupy Specjalnych Zainteresowań
    • GR – Grupy Regionalne
    • FAQ
  • Dołącz do nas
    • Sesje testowe
    • Harmonogram sesji testowych
    • Informacje o wynikach
    • Badania indywidualne
    • Osoby badające
    • Regulaminy i oświadczenia
  • Członkostwo
    • Członkostwo
    • Opłaty członkowskie
    • Korzyści z członkostwa
  • Kontakt
    • Kontakt
    • Informacje dla prasy
    • Współpraca
  • 05
  • lip

Ratunku! Mam zdolne dziecko!

Kiedy rodzice odkrywają wyjątkowe zdolności swojego dziecka, zazwyczaj duma miesza się z zakłopotaniem. Dlaczego tak jest?

Często rodzice wybitnie inteligentnego dziecka zadają sobie jedno pytanie: Co ja mam z nim zrobić? Każdy pragnie dobra swojej pociechy. W przypadku ponadprzeciętnej inteligencji, dobro leży pośrodku i, niestety, nikt nie powie nam, gdzie ten środek dokładnie leży. Z jednej strony pojawia się chęć, aby zapewnić dziecku najlepsze warunki rozwoju, dostosowane do jego umiejętności – przenieść do wyższej klasy, wprowadzić indywidualny tok nauczania czy też wysłać na dodatkowe zajęcia. Po drugiej stronie stoi rozwój emocjonalny. Rodzą się niepokoje, czy dziecko jest gotowe na zmiany i czy wyróżnianie go wśród kolegów nie przyniesie więcej szkód niż pożytku. Często rodzice obawiają się też, czy nie przekraczają granicy między tym, czego dziecko chce, a własnym ambicjami. Jest to temat podejmowany coraz częściej w mediach – czy obecnie nie przytłacza się dzieci próbami wspierania jego rozwoju.

Każda sytuacja jest indywidualna. Aby rozsądzić, jaką decyzję podjąć, należy przede wszystkim porozmawiać z dzieckiem. Być może dziecko nie czuje się dobrze w otoczeniu rówieśników i chętnie zmieniłoby środowisko? A może jest wręcz odwrotnie, nie chce tracić przyjaciół i wolałoby tak naprawdę nie wyróżniać się od nich za bardzo? Tylko ono może nam o tym powiedzieć.

Do oceny sytuacji przydatna staje się współpraca ze szkołą, która może wskazać szanse i zagrożenia wynikające z różnych rozwiązań. Poza szkołą również istnieje wiele programów wspierających różnego rodzaju zdolności i zainteresowania, warto zaproponować dziecku udział w nich. Jednym z kroków jest kontakt z poradnią pedagogiczno-psychologiczną, która zdiagnozowałaby faktyczny poziom inteligencji oraz rozwoju emocjonalnego i wskazała drogi wsparcia. Najważniejsze jest jednak, aby rozmawiać z dzieckiem, pomóc mu zrozumieć siebie i tym samym zmniejszyć często występujące niepokój i frustracje, które wynikają z bycia odmiennym. Zdolne dziecko przyniesie rodzicom wiele radości, ale muszą też być gotowi na wyzwania ze wszystkich stron.

Nawigacja wpisu

Previous: Test inteligencji w Rzeszowie – sprawdź, czy możesz zostać członkiem Mensy!
Next: Mity nt. inteligencji

Ostatnie wpisy

  • Nowy Zarząd Mensy Polskiej 2022-2024
  • Sesja testowa w Bydgoszczy 22.05.2022
  • Sesja testowa w Katowicach 15.05.2022
  • Sesja testowa w Szczecinie 23.04.2022
  • Sesja testowa we Wrocławiu 27.03.2022

Archiwa

  • czerwiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • marzec 2022
  • styczeń 2022
  • grudzień 2021
  • listopad 2021
  • październik 2021
  • sierpień 2021
  • lipiec 2021
  • czerwiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • luty 2020
  • listopad 2019
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • sierpień 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • listopad 2018
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • maj 2018
  • kwiecień 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • kwiecień 2016
  • luty 2016
  • lipiec 2015
  • czerwiec 2015
  • maj 2015
  • kwiecień 2015
  • marzec 2015
  • luty 2015
  • styczeń 2015
  • grudzień 2014
  • listopad 2014
  • wrzesień 2014
  • sierpień 2014
  • lipiec 2014
  • czerwiec 2014
  • maj 2014
  • kwiecień 2014
  • marzec 2014
  • luty 2014
  • styczeń 2014
  • grudzień 2013
  • listopad 2013
  • październik 2013
  • czerwiec 2013
  • kwiecień 2013
  • marzec 2013
  • luty 2013
  • styczeń 2013

Mensa jest międzynarodowym stowarzyszeniem zrzeszającym osoby o ilorazie inteligencji (IQ) kwalifikującym do górnych dwóch procent populacji.

Aktualnosci
Sesja testowa w Bydgoszczy 22.05.2022
Sesja testowa w Katowicach 15.05.2022
Sesja testowa w Szczecinie 23.04.2022
Sesja testowa we Wrocławiu 27.03.2022
Przydatne linki
  • Dołącz do nas
  • Testy
  • Regulamin i oświadczenia
  • Współpraca
  • Polityka prywatności
Kontakt
  • info@mensa.org.pl
  • Mensa Polska
    skr. poczt. 432
    00-950 Warszawa 1
  • + 48 726 367 275

Zapisz się na newsletter

Copyright © 2022 Mensa Polska. All Rights Reserved.

  • created by AIKELO
  • |