Artykuły

Ratunku! Mam zdolne dziecko!

Kiedy rodzice odkrywają wyjątkowe zdolności swojego dziecka, zazwyczaj duma miesza się z zakłopotaniem. Często zadają sobie jedno pytanie: Co ja mam z nim zrobić?   Czytaj>>

Mity nt. inteligencji

Chuderlawe dziecko w okularach, które cytuje encyklopedię i wykonuje w pamięci gigantyczne obliczenia. Mały geniusz ogrywający dorosłych w szachy. Niedostosowany społecznie uczeń, który woli czytać niż grać w piłkę. Co powszechnie uważa się na temat inteligentnych dzieci, a nie jest prawdą?  Czytaj>>

Zdolny, ale leniwy

Ta etykieta przylega do wielu uczniów, którzy odznaczają się wysoką inteligencją. Czy rzeczywiście lenistwo to ich wrodzona cecha?  Czytaj>>

Historia sporów o istotę i strukturę inteligencji ogólnej

Prof. Czesław Nosal, Uniwersytet SWPS

Nie kończy się historia badań istoty czynnika g, ponieważ nadal poszukujemy odpowiedzi na pytania dotyczące jego szczegółowych mechanizmów neuronalnych. Z drugiej wszak strony historia ta „zakończyła się” wraz z wyraźną konwergencją stanowisk teoretycznych uznających istnienie czynnika g na poziomie neuronalnym i na poziomie procesów poznawczych. Czytaj>>